середа, 15 березня 2017 р.

Готуємося до олімпіади з сольфеджіо!

Для учнів старших класів Рудківської ДМШ! 
До олімпіади залишилося 5 днів! 
Повторюємо визначення!

Визначення              
1.   Аколада – це фігурна або квадратна дужка. використовується при з’єднанні кількох нотних станів. 
2.     Акорд - це три або більше звуків, що можуть бути розташовані по терціях.
3.  Альтерація  - це зміна висоти звука. До знаків альтерації належать: дієз- # (підвищує ноту на пів тона), бемоль - ь (понижує ноту на пів тона), бекар (скасовує дію дієза і бемоля), дубль дієз – х (підвищує ноту на один тон) і дубль бемоль – ьь (понижує ноту на один тон).
4.     Басовий ключ – це знак, що означає ноту «фа» малої октави.
5.    Будова мажорної гами: тон, тон, півтон, тон, тон, тон, півтон.
6.    Будова мінорної гами: тон, півтон, тон, тон, півтон, тон, тон.
7.  Відхилення – це тимчасовий перехід в іншу тональність і повернення у початкову тональність.
8.  Вольта – це знак, який вказує на повторення частини музичного твору з іншим закінчення. Позначається квадратними дужками і цифрами.
9.      Гама – це звуки ладу, розміщені по висоті від тоніки до тоніки. Гами бувають мажорні і мінорні, дієзні і бемольні.
10.Головні ступені ладу: І, IV, V. Перший називається – тоніка, IV - субдомінанта, V - домінанта.
11. Динамічні відтінки – це зміни сили звучання в музиці. До них належать:  p - піано, означає тихо; pp - п’янісімо – дуже тихо;  mp - меццо п’яно – не дуже тихо;    f - форте, голосно;     ff- фортіссімо, дуже голосно; mf - меццо форте, не дуже голосно; < - крещендо – поступово посилюючи звук; > -  димінуендо, поступово послаблюючи звук; sf – раптове виділення звуку.
12. Дисонанси – інтервали різкі, неприємні на слух (дисонанси (немилозвучні): секунда мала і велика, септима велика, тритони).
13.  Домінанта – п’ятий ступінь ладу.
14.  Домінантсептакорд (D7) – це септакорд з 4-х звуків, який будується на V-му ступені в натуральному мажорі і гармонічному мінорі. Позначається D7. Складається: Д7 = в.3 + м.3 + м.3. Розв’язується в неповний тонічний тризвук з потроєною тонікою. Має три обернення: квінтсекстакорд, терцкватакорд, секундакорд.
15. Енгармонізм - в перекладі означає „той самий”. Енгармонічно рівні звуки – це звуки, рівні по висоті, але різні по назві. Кожен звук може мати ще дві енгармонічні заміни. Наприклад: до дієз = ре бемоль,  фа дієз = соль бемоль. Енгармонічно-рівними можуть бути інтервали, акорди, гами. Енгармонічно рівні інтервали - це інтервали однакові за звучанням і за кількістю містяться в них тонів, але різні за назвою і за кількістю містяться в них ступенів. Наприклад: мала терція = збільшеній секунді.
16.Звук – це коливання пружного тіла – струни, стовпчика повітря або металевої пластинки. Звуки бувають музичні та шумові.  Музичний звук має такі властивості: висота, сила, тривалість та тембр.
17.Звукоряд – це ряд звуків, розміщених по висоті.
18.Інтервал – має 2 звуки, тризвук – 3, септакорд – 4.
19.Інтервал – це відстань між двома ступенями, різними по висоті. Інтервали бувають прості і складені. Прості: не перевищують октави. Складені інтервали перевищують октаву.
20.Камертон - прилад для відтворення звуку еталонної висоти, який застосовується для настроювання музичних інструментів та при співі. Найпоширеніший камертон з частотою коливань, що дорівнює 440 Гц (ля 1-ї октави).
21. Кварто-квінтове  коло тональностей – це побудова мажорних і мінорних дієзних   тональностей по чистих квінтах вверх, а мажорних і мінорних бемольних тональностей – по чистих квартах вверх.
22.  Кода – це заключна частина твору.
23. Консонанси – інтервали, приємні на слух (пріма, мала та велика терції, кварта, квінта, мала та велика сексти та октава).
24.Лад – це система звуків, яка об’єднується центральним звуком чи співзвуччям. Є два основні лади: мажорний і мінорний. Крім основних є ще лади народної музики.
25.  Мажорний лад – це лад, стійкі ступені якого утворюють мажорний тризвук. Будується він так: тон, тон, півтон, тон, тон, тон, півтон. Має три види: натуральний, гармонічний, мелодичний.
26. Мелізми – це музичні прикраси. До них належать: форшлаг, мордент, трель, групетто.
27.Мелодія – це музична одноголосна думка. Мелодія – найважливіша ознака пісні або твору. Може рухатися вгору, вниз та хвилеподібно.
28.Метр (від грец. — міра, розмір) — чергування сильних і слабких долей у певному ритмі. 
29. Метроно́м (грец. міра і закон) — прилад для визначення темпу шляхом точного відліку тривалостей музичного метру. Перший механічний метроном, подібний до сучасних моделей, сконструював Д. Н. Вінкель у 1812 р. в Амстердамі та вдосконалив І. Н. Мельцель у 1816.
30. Мінорний лад – це лад, стійкі ступені якого утворюють мінорний тризвук. Його будова: тон, півтон, тон, тон, півтон, тон, тон. Має три види: натуральний, гармонічний, мелодичний.
31.Модуляція – це перехід мелодії із однієї тональності в іншу і закріплення в новій тональності.
32. Обернення інтервалів – це перенесення нижнього ступеня на октаву вверх, а верхній залишається на місці; або верхнього на октаву вниз.  При оберненні малі інтервали переходять у великі, великі – у малі, чисті у чисті, збільшені – у зменшені, зменшені – у збільшені. В сумі між  інтервалом та його оберненням виходить октава.
33. Одноіменні тональності мають однакову назву, але різні ключові знаки. Наприклад: Мі мажор (фа, до, соль, ре дієз) і мі мінор (фа дієз).
34.  Паралельними  -  називаються тональності, які мають однакові ключові знаки, але різні тоніки. наприклад: Ре мажор має фа дієз і до дієз і сі мінор має фа дієз і до дієз.
35.Пентатоніка – це п’ятиступеневий лад. У мажорній пентатоніці пропущений 4 –й  і 7 – й ступені. У мінорній – 2 –й   і  6-й.
36. Півтон – це найменша відстань між двома звуками. Між звуками мі – фа;  сі – до є півтони. Між всіма іншими – один тон. Діатонічні півтони виникають між різними звуками: до– реь;  соль–фа#. Хроматичні півтони – між однаковими звуками:  ре–ре#;  мі–міь.
37.  Порядок бемолів: сі, мі, ля, ре, соль, до, фа.
38.  Порядок дієзів: фа, до, соль, ре, ля, мі, сі.
39.  Реприза – це знак повторення.
40. Ритм - це послідовність звуків однакової і різної довжини, організованих метром.
41.  Розмір – вказує скільки долей є в такті. Розміри бувають прості, які не діляться,  складні, які складаються з 2-х і більше однакових простих, мішані, які складаються з двох і більше різних – простих і складних, а також змінні розміри, які змінюються протягом твору. 
42. Секвенція – це повторення будь-якого мелодичного або гармонічного звороту від різних ступенів ладу або через певний інтервал.
 43.Септакорд – це акорд, який складається з 4-х звуків, розміщених по терціях. Види септакордів: Домінантсептакорд, септакорд ІІ-го ступеня, септакорд VІІ-го ступеня. 
44. Септакорд VІІ-го ступеня - це септакорд, побудований на VII-му ступені ладу. Залежно від септими, яка утворюється між крайніми звуками, ввідні септакорди бувають: Малий ввідний - якщо крайні звуки утворюють малу септиму (м.VII7). Зменшений ввідний - якщо крайні звуки утворюють зменшену септиму (зм. VII7).  м.VII7 будується тільки в натуральному мажорі, зм. VII7 - у гармонічному мажорі та гармонічному мінорі. Інтервальний склад: м.VII7 = м.3 + м.3 + в.3.    зм. VII7 = м.3 + м.3 + м.3. Вступні септакорди розв’язуються в тонічний тризвук з подвоєним терцових тоном. Другий спосіб розв’язанняя ввідних септакордів - через D65 - в тоніку. 
45.Септакорд II ступеня  – це септакорд, який складається з 4-х звуків, будується на ІІ-му ступені мажору та мінору. Має два різновиди: малий мінорний – у натураль-ному мажорі і малий зменшений – у гармонічному мінорі. Розв’язується у тонічний секстакорд (Т6) з подвоєною квінтою. м.II7 = м.3 + в.3 + м.3.  Його ще називають малий мінорний. Розв’язується у Т6 з подвоєним квінтовим тоном. Або через D43 - в тоніку.
46.  Синкопа – це переміщення наголосу з сильної долі на слабу. Синкопа буває внутрішньотактова і міжтактова.
47. Співочі голоси поділяються на чоловічі,  жіночі і дитячі. До чоловічих належать: тенор – високий, баритон – середній і бас – низький голос. До жіночихсопрано – високий, альт – низький. Дитячі голоси: дискант – високий, альт – низький.
48.Скрипковий ключ – це знак, що означає ноту соль першої октави, яка пишеться на другій лінійці нотного стану.
49.Стійкі ступені: І, ІІІ, V.  Нестійкі: ІІ, ІV, VІ, VІІ. Ввідні: ІІ і VІІ. Головні: І, ІVV. Перший ступінь ладу називається тоніка, четвертий – субдомінанта, п’ятий – домінанта.
50. Такт – це відрізок мелодії від однієї сильної долі до іншої. Розривати такт не можна.
51.Тактова риска відділяє один такт від іншого. В кінці вправи або твору ставиться дві тактові риски.
52.Темп – це швидкість виконання музики. Темпи бувають: повільні Largo (лярго), Larghetto (ляргетто), Lento (ленто), Adagio (адажіо), Grave (граве);  помірні - Largo (лярго) Larghetto (ляргетто) Lento (ленто) Adagio (адажіо) Grave (граве);  і швидкі  Largo (лярго) Larghetto (ляргетто) Lento (ленто) Adagio (адажіо) Grave (граве). Для правильного ритмічного виконання твору використовується прилад метроном.
53. Тон – це найбільша відстань між двома сусідніми звуками.
54. Тональність – це висота ладу. Тональності бувають: мажорні і мінорні, дієзні і бемольні. Кожна тональність має свої ключові знаки і свою тоніку.
55.  Тоніка – це перший ступінь ладу.
56.   Транспозиція – це перенесення мелодії з однієї тональності в іншу. При цьому міняється тоніка і ключові знаки. Транспозиція відбувається трьома способами: на певний інтервал, за допомогою ключа і за допомогою ключових знаків.
57. Тризвук – це акорд, який складається з трьох звуків, розміщених по терціях. Тризвуки бувають: мажорні, мінорні, збільшені, зменшені. Тризвук має два обернення: секстакорд і квартсекстакорд.
58.   Тризвук зменшений (зм.5 3) - складається з двох малих терцій. Крайні звуки утворюють зменшену квінту. Будується на VІІ і II ступенях натурального і гармонічного мажору і мінору. Розв’язується в неповний тонічний тризвук. 
59.Тризвук збільшений (зб.53) - складається з двох великих терцій. Крайні звуки утворюють збільшену квінту. Будується в гармонійних ладах. У мажорі - на VI пониженому ступені, в мінорі - на III ступені. Розв’язується в мажорі - в Т64, в мінорі - у t6
60. Тритон – це інтервал, який має три тони. До тритонів належать: збільшена кварта (зб.4) і зменшена квінта (зм.5). Тритони - це інтервали, в яких містяться три тони. До них відносяться: збільшена кварта (зб.4) і зменшена квінта (зм.5). Тритони будуються в натуральному мажорі і гармонічному мінорі: зб.4 на IV ступені, зм.5-на VII. Збільшена кварта розв’язується у стійкі ступені в сторону розширення – у зменшена квінта – у сторону звуження:  
61. Тріоль – це поділ тривалості на три ноти замість двох.  
62.Тутті (tutti) – всі, разом. Термін використовують в оркестрових творах, коли після соліста вступає весь оркестр або хор.
63.  Унісон – спів в один голос (у пріму) багатьма голосами або інструментами.
64.Фермата – (затримка) дає право виконавцю збільшити тривалість звуку за власним бажанням. Позначається –  над нотою або під нотою.
65.Характерними називаються інтервали, які будуються тільки в гармонічних видах мажору і мінору. Вони утворюються від пониження VI-го ступеня у гармонічному мажорі і від підвищення VIІ-го ступеня у гармонічному мінорі. До характерних інтервалів належать: збільшена секунда, зменшена септима, збільшена квінта, зменшена кварта.

Немає коментарів:

Дописати коментар