Для учнів старших класів Рудківської ДМШ!
До олімпіади залишилося 5 днів!
Повторюємо визначення!
До олімпіади залишилося 5 днів!
Повторюємо визначення!
1. Аколада – це фігурна
або квадратна дужка. використовується при з’єднанні кількох нотних станів.
2. Акорд - це три або більше звуків, що можуть
бути розташовані по терціях.
3. Альтерація - це зміна висоти
звука. До знаків альтерації належать: дієз- # (підвищує ноту на пів тона), бемоль - ь (понижує ноту на пів тона), бекар (скасовує дію дієза і бемоля), дубль дієз – х (підвищує ноту на один тон)
і дубль бемоль – ьь (понижує ноту на один
тон).
4. Басовий ключ – це знак, що означає ноту «фа»
малої октави.
5. Будова
мажорної гами:
тон, тон, півтон, тон, тон, тон, півтон.
6. Будова
мінорної гами:
тон, півтон, тон, тон, півтон, тон, тон.
7. Відхилення – це тимчасовий
перехід в іншу тональність і повернення у початкову тональність.
8. Вольта – це знак, який
вказує на повторення частини музичного твору з іншим закінчення. Позначається
квадратними дужками і цифрами.
9. Гама – це звуки ладу,
розміщені по висоті від тоніки до тоніки. Гами бувають мажорні і мінорні,
дієзні і бемольні.
10.Головні
ступені ладу: І, IV, V. Перший називається – тоніка, IV - субдомінанта, V
- домінанта.
11. Динамічні відтінки – це зміни сили
звучання в музиці. До них належать: p - піано,
означає тихо; pp
- п’янісімо – дуже тихо; mp - меццо п’яно –
не дуже тихо; f - форте, голосно; ff- фортіссімо,
дуже голосно; mf
- меццо форте, не дуже голосно; < - крещендо – поступово посилюючи звук;
> - димінуендо, поступово послаблюючи
звук; sf – раптове
виділення звуку.
12. Дисонанси – інтервали різкі, неприємні на
слух (дисонанси (немилозвучні): секунда мала і
велика, септима велика, тритони).
13. Домінанта – п’ятий ступінь ладу.
14. Домінантсептакорд (D7) – це септакорд з 4-х звуків, який
будується на V-му ступені в натуральному мажорі і гармонічному мінорі.
Позначається D7. Складається: Д7
= в.3 + м.3 + м.3. Розв’язується в неповний тонічний тризвук з потроєною
тонікою. Має три обернення: квінтсекстакорд,
терцкватакорд, секундакорд.
15. Енгармонізм - в перекладі
означає „той самий”. Енгармонічно рівні
звуки – це звуки, рівні по висоті, але різні по назві. Кожен звук може мати
ще дві енгармонічні заміни. Наприклад: до дієз = ре бемоль, фа дієз = соль бемоль. Енгармонічно-рівними
можуть бути інтервали, акорди, гами. Енгармонічно рівні інтервали - це інтервали
однакові за звучанням і за кількістю містяться в них тонів, але різні за назвою
і за кількістю містяться в них ступенів. Наприклад: мала терція = збільшеній
секунді.
16.Звук – це коливання
пружного тіла – струни, стовпчика повітря або металевої пластинки. Звуки
бувають музичні та шумові. Музичний звук
має такі властивості: висота, сила, тривалість та тембр.
17.Звукоряд – це ряд звуків, розміщених по
висоті.
18.Інтервал – має 2 звуки, тризвук – 3, септакорд – 4.
19.Інтервал – це відстань між двома
ступенями, різними по висоті. Інтервали бувають прості і складені. Прості: не перевищують октави. Складені інтервали перевищують октаву.
20.Камертон - прилад для відтворення звуку еталонної висоти, який
застосовується для настроювання музичних інструментів та при співі.
Найпоширеніший камертон з частотою коливань, що дорівнює 440
Гц (ля 1-ї октави).
21. Кварто-квінтове коло тональностей – це побудова
мажорних і мінорних дієзних
тональностей по чистих квінтах вверх, а мажорних і мінорних бемольних
тональностей – по чистих квартах вверх.
22. Кода – це заключна
частина твору.
23. Консонанси – інтервали,
приємні на слух (пріма, мала та
велика терції, кварта, квінта, мала та велика сексти та октава).
24.Лад – це система
звуків, яка об’єднується центральним звуком чи співзвуччям. Є два основні лади:
мажорний і мінорний. Крім основних є ще лади народної музики.
25. Мажорний лад – це лад,
стійкі ступені якого утворюють мажорний тризвук. Будується він так: тон, тон,
півтон, тон, тон, тон, півтон. Має три види: натуральний, гармонічний, мелодичний.
26. Мелізми – це музичні прикраси. До них належать:
форшлаг, мордент, трель, групетто.
27.Мелодія – це музична
одноголосна думка. Мелодія – найважливіша ознака пісні або твору. Може рухатися
вгору, вниз та хвилеподібно.
28.Метр (від
грец. — міра, розмір) — чергування сильних і слабких долей у певному ритмі.
29. Метроно́м (грец. міра
і закон) — прилад для
визначення темпу шляхом точного відліку тривалостей музичного метру. Перший механічний
метроном, подібний до сучасних моделей, сконструював Д. Н. Вінкель у 1812 р.
в Амстердамі та вдосконалив І. Н. Мельцель у 1816.
30. Мінорний лад – це лад,
стійкі ступені якого утворюють мінорний тризвук. Його будова: тон, півтон, тон,
тон, півтон, тон, тон. Має три види: натуральний,
гармонічний, мелодичний.
31.Модуляція – це перехід мелодії із однієї
тональності в іншу і закріплення в новій тональності.
32. Обернення
інтервалів – це
перенесення нижнього ступеня на октаву вверх, а верхній залишається на місці;
або верхнього на октаву вниз. При
оберненні малі інтервали переходять у великі, великі – у малі, чисті у чисті,
збільшені – у зменшені, зменшені – у збільшені. В сумі між інтервалом та його оберненням виходить
октава.
33. Одноіменні тональності мають однакову назву,
але різні ключові знаки. Наприклад: Мі мажор (фа, до, соль, ре дієз) і мі мінор (фа дієз).
34. Паралельними
- називаються тональності, які
мають однакові ключові знаки, але різні тоніки. наприклад: Ре мажор має фа дієз і до дієз і сі мінор має фа дієз і до дієз.
35.Пентатоніка – це
п’ятиступеневий лад. У мажорній пентатоніці
пропущений 4 –й і 7 – й ступені. У мінорній – 2 –й і
6-й.
36. Півтон – це найменша відстань між двома
звуками. Між звуками мі – фа; сі – до є півтони. Між всіма іншими –
один тон. Діатонічні півтони виникають між різними звуками: до– реь;
соль–фа#. Хроматичні півтони – між однаковими звуками: ре–ре#;
мі–міь.
37. Порядок бемолів: сі, мі, ля,
ре, соль, до, фа.
38. Порядок дієзів: фа, до, соль,
ре, ля, мі, сі.
39. Реприза – це знак повторення.
40. Ритм - це послідовність звуків однакової і різної довжини,
організованих метром.
41. Розмір – вказує скільки долей є в такті.
Розміри бувають прості, які не діляться, складні, які складаються з 2-х і більше однакових простих, мішані, які складаються з двох і більше різних – простих і
складних, а також змінні розміри, які змінюються протягом твору.
42. Секвенція – це повторення
будь-якого мелодичного або гармонічного звороту від різних ступенів ладу або
через певний інтервал.
43.Септакорд – це акорд,
який складається з 4-х звуків, розміщених по терціях. Види септакордів:
Домінантсептакорд, септакорд ІІ-го ступеня, септакорд VІІ-го ступеня.
44. Септакорд VІІ-го
ступеня
- це септакорд, побудований на VII-му ступені ладу. Залежно від септими, яка
утворюється між крайніми звуками, ввідні септакорди бувають: Малий ввідний
- якщо крайні звуки утворюють малу септиму (м.VII7). Зменшений ввідний - якщо
крайні звуки утворюють зменшену септиму (зм. VII7).
м.VII7 будується тільки
в натуральному мажорі, зм. VII7 - у гармонічному мажорі та гармонічному
мінорі. Інтервальний склад: м.VII7 = м.3 + м.3 + в.3. зм. VII7 = м.3 + м.3 + м.3. Вступні септакорди розв’язуються
в тонічний тризвук з подвоєним терцових тоном. Другий спосіб розв’язанняя
ввідних септакордів - через D65 - в тоніку.
45.Септакорд II
ступеня – це септакорд, який складається з 4-х
звуків, будується на ІІ-му ступені мажору та мінору. Має два різновиди: малий
мінорний – у натураль-ному мажорі і малий зменшений – у
гармонічному мінорі. Розв’язується у тонічний секстакорд (Т6) з
подвоєною квінтою. м.II7 = м.3 + в.3 + м.3. Його ще називають малий мінорний. Розв’язується
у Т6 з подвоєним квінтовим тоном. Або через D43 - в тоніку.
46.
Синкопа – це
переміщення наголосу з сильної долі на слабу. Синкопа буває внутрішньотактова і
міжтактова.
47. Співочі голоси поділяються на
чоловічі, жіночі і дитячі. До чоловічих
належать: тенор – високий, баритон – середній і бас – низький голос. До жіночих
– сопрано – високий, альт – низький. Дитячі голоси: дискант – високий, альт – низький.
48.Скрипковий ключ
– це
знак, що означає ноту соль першої октави, яка пишеться на другій лінійці
нотного стану.
49.Стійкі ступені: І, ІІІ, V. Нестійкі:
ІІ, ІV, VІ, VІІ. Ввідні: ІІ і VІІ. Головні: І, ІV, V. Перший ступінь
ладу називається тоніка, четвертий – субдомінанта, п’ятий – домінанта.
50. Такт – це відрізок мелодії від однієї
сильної долі до іншої. Розривати такт не можна.
51.Тактова риска відділяє один
такт від іншого. В кінці вправи або
твору ставиться дві тактові риски.
52.Темп – це швидкість виконання музики. Темпи
бувають: повільні - Largo (лярго), Larghetto (ляргетто), Lento
(ленто), Adagio (адажіо), Grave (граве); помірні
- Largo (лярго) Larghetto (ляргетто) Lento (ленто) Adagio (адажіо) Grave (граве); і швидкі Largo (лярго) Larghetto (ляргетто) Lento
(ленто) Adagio (адажіо) Grave (граве). Для
правильного ритмічного виконання твору використовується прилад метроном.
53. Тон – це найбільша відстань між двома
сусідніми звуками.
54. Тональність – це висота
ладу. Тональності бувають: мажорні і мінорні, дієзні і бемольні. Кожна
тональність має свої ключові знаки і свою тоніку.
55. Тоніка – це перший ступінь ладу.
56. Транспозиція – це перенесення
мелодії з однієї тональності в іншу. При
цьому міняється тоніка і ключові знаки. Транспозиція відбувається трьома
способами: на певний інтервал, за
допомогою ключа і за допомогою ключових знаків.
57. Тризвук – це акорд, який складається з трьох
звуків, розміщених по терціях. Тризвуки бувають: мажорні, мінорні, збільшені,
зменшені. Тризвук має два обернення: секстакорд
і квартсекстакорд.
58. Тризвук
зменшений (зм.5 3) - складається з
двох малих терцій. Крайні звуки утворюють зменшену квінту. Будується на VІІ і
II ступенях натурального і гармонічного мажору і мінору. Розв’язується в неповний
тонічний тризвук.
59.Тризвук
збільшений (зб.53) - складається з двох великих терцій.
Крайні звуки утворюють збільшену квінту. Будується в гармонійних ладах. У
мажорі - на VI пониженому ступені, в мінорі - на III ступені. Розв’язується
в мажорі - в Т64, в мінорі - у t6.
60. Тритон – це інтервал,
який має три тони. До тритонів належать: збільшена кварта (зб.4) і зменшена
квінта (зм.5). Тритони - це інтервали, в яких містяться
три тони. До них відносяться: збільшена кварта (зб.4) і зменшена квінта (зм.5).
Тритони будуються в натуральному мажорі і гармонічному мінорі: зб.4 на IV ступені, зм.5-на VII. Збільшена
кварта розв’язується у стійкі ступені в сторону розширення – у зменшена квінта
– у сторону звуження:
61. Тріоль
–
це поділ тривалості на три ноти замість двох.
62.Тутті (tutti) – всі, разом. Термін
використовують в оркестрових творах, коли після соліста вступає весь оркестр
або хор.
63. Унісон – спів в один голос (у пріму) багатьма голосами або інструментами.
64.Фермата – (затримка)
дає право виконавцю збільшити тривалість звуку за власним бажанням.
Позначається – над нотою або під нотою.
65.Характерними називаються інтервали, які
будуються тільки в гармонічних видах мажору і мінору. Вони утворюються від
пониження VI-го ступеня у гармонічному мажорі і від підвищення VIІ-го ступеня у
гармонічному мінорі. До характерних
інтервалів належать: збільшена секунда, зменшена септима, збільшена квінта,
зменшена кварта.
Немає коментарів:
Дописати коментар